Barvy hrají velmi důležitou roli v reklamě, protože dokáží velmi rychle a bez slov vyvolat emocionální reakci a navodit určitou náladu. Ovlivňují také rozhodování zákazníků nebo jejich momentální nákupní chování.
V paletě použitých barev záleží také na jejich sytosti a na volbě studeného nebo teplého odstínu dané barvy. Teplé odstíny jsou dynamičtější, více podněcují k aktivitě a mohou působit více na emoce zákazníků. Studené odstíny naopak spíše utlumují a zklidňují.
Způsoby vlivu barev:
Zvýraznění: Barvy mohou pomoci reklamě vyniknout a přilákat pozornost zákazníka oproti konkurenci.
Emoce: Různé barvy mohou podvědomě vyvolávat různé emoce nebo i například chuť k jídlu.
Asociace: Barvy mohou být také spojeny s určitými významy nebo asociacemi. Vhodně zvolená barva tak dokáže skvěle podpořit podnikatelský záměr nebo značku. Například zelená se spojuje se životním prostředím, růžová s produkty pro ženy.
Konsistence: Použití konzistentní palety barev v reklamách může pomoci posílit a rozpoznat značku.
Vliv na nákupní rozhodnutí: Některé barvy, jako je například oranžová, mohou podle studií v reklamách stimulovat nákupní impulsy a podporovat prodeje.
Barvy mohou mít v různých kulturách a zemích různé významy a asociace. Proto je důležité při výběru barev pro reklamu vzít v úvahu také cílovou skupinu a kulturní aspekty.
Příklady značek
Zlatá
LINDT, VERACE, GUESS, ROLEX
Žlutá
MC DONALS´S, IKEA, NATIONAL GEOGRAPHIC, SHELL, DHL
Oranžová
FANTA, ORANGE, JBL, MASTERCARD
Červená
NETFLIX, COCA-COLA, YOUTUBE, KFC, LEGO, CANON, PIZZA HUT
Růžová
AVON, T-MOBILE, COSMOPOLITAN, LG
Fialová
MILKA, FED-EX, YAHOO, BENQ
Modrá
FACEBOOK, SKYPE, O2, GENERAL MOTORS, NIVEA, FORD, HEWLET PACKARD, PANASONIC, PEPSI, GAP, DUREX, VOLKSWAGEN
Zelená
SPOTIFY, LANDROVER, HEINEKEN, ŠKODA, ACTIVIA, STARBUCS COFFEE, TIC TAC
Hnědá
LUIS VUITON, UPS, MR. BROWN
Duha
GOOGLE, EBAY
Comments